søndag den 26. august 2012

A tribute to Mr Lee!

 Jeg tror første gang jeg satte mine tænder i en af Mr Lee's flæskestegssandwichs, var tilbage i 2010, da jeg var på vej hjem fra Trailerpark Festival. En af mine kammerater sagde til mig at der var noget jeg lige skulle prøve og at det lige var noget for mig! Da vi kom til Istedgade og jeg så den lille gamle biks, hvis klinker en gang havde været hvide, og gamle sodavandsplakater der sikkert var ældre end mig. Stedet var ret charmerende på sin egen lille slummede måde, så man følte at man var trådt tilbage i tiden. På den anden side af disken stod der denne lille asiatiske mand, som tydeligvis var en smule træt. Klokken var alligevel omkring kl 04 om morgen og jeg kunne forestille mig at  han havde haft med meget at gøre på denne lørdag aften.

Vi bestilte begge to en hjemmelavet Cheeseburger og en flæskestegssandwich hver. Cheeseburgeren var ok, men flæskestegssandwichen fik mig næsten til at komme i bukserne. Yeps så god var den! flæskesværen var super sprødt og saltet til med perfektionisme. Men maden udgør kun halvdelen af Isted Grill, for uden Mr Lee så ville Isted Grill bare ikke være det den er for os de fleste, som gang på gang dropper forbi i tide og utide.

For at vise Mr Lee vores taknemlighed, så har der været nogle søde sjæle som har lavet et event som er dedikerede til Mr Lee, for han har nemlig fødselsdag på onsdag, men da han skal til USA på tirsdag for at besøge sin datter, så sker fejringen af ham imorgen istedet. Kom kom, det bliver så stort!
FACEBOOK EVENT

Fordi jeg har så meget kærlighed til stedet og især Mr Lee, så droppede jeg lige forbi grillen idag for at tage nogle billeder og samt lære Mr Lee lidt bedre at kende, for han er trods alt meget mere end bare The Flæskestegs Minister!

Hvis du ikke kan overskue at læse mere, så har jeg også lavet memo interviewet med Mr Lee om til en Youtube video. Så tryk play og kig billederne igennem mens du lytter:-)



Hvad er dit fulde navn?
- Mit navn er Lih Chie Lee

Hvorfor kalder man dig for Mister Lee?
- Det er mit familienavn, mit efternavn.

Du bliver 60 i morgen...
- Ja,mhm. Det er faktisk 61 jeg bliver i morgen, jeg er 60. Men folk tror jeg kun bliver 60, haha.

Hvor mange børn har du?
- To.

Hvor gamle er de?
- Den ene er 31 og den anden er 29.

Hvornår kom du til Danmark?
- I 1975.

Hvorfor?
- Min storesøster kom til Danmark i 1970, og så besøgte jeg hende. Så skulle jeg overveje om jeg skulle blive her, eller tage tilbage til Taiwan. Jeg ville gerne være selvstændig, og syntes der var bedre muligheder for mig her.  

Hvornår åbnede Istedgrillen?
 I 1971.

Hvornår tog du over?
- Jeg overtog den i 1980.

Er der en særlig grund til I åbnede på Vesterbro?
- Her er tæt befolket, det giver mulighed for forretningen.

Hvorfor overtog du forretningen fra din søster?
- Det var lettere end at starte selv, hehe. Jeg havde ikke så mange penge dengang.

Var der en særlig grund til, at du startede med at arbejde her, var det for at tjene penge til familien?
- I starten gjorde jeg det for, at tjene penge. Nu gør jeg det for at gøre mennesker glade. Hver eneste der kommer her gør mig glad.

Hvor længe regner du med at blive ved?
- Jeg regner med et par år mere. Så må jeg finde en der er dygtig, der kan overtage.
Bliver det en fra din familie?
- Det regner jeg ikke med. Det er ærgerligt, ikke? Men min søn arbejder i et IT-firma og min datter arbejder i en bank. Hun bor i udlandet. Vi er en lille familie, det er kun mig og min storesøster, der er her. Resten bor i Taiwan stadigvæk.

Hvor mange timer arbejder du om ugen?
- Jeg arbejder meget, haha. I gamle var det ikke så mange timer om dagen, måske 9-10 timer, men der er kommet mere liv på Vesterbro, og der er mange folk.
Hvordan har du det med alle de fulde folk der kommer?
- Nogle gange skal man være lidt tålmodig, holde sig kold og lade være at blive påvirket.

Det klarer du også godt, synes jeg.
- Det mener du? Godt, haha. 
Hvem har lavet menukortet?
- Det har mine børn lavet, det er lidt specielt med de kinesiske tegn.

Hvornår kom flæskestegssandwichen på menuen?
- Jeg mener det er 25 år siden. Vi startede med ribbenssteg.

Hvem har fundet på, at der skal bearnaise i flæskestegssandwichen?
- Vi har prøvet meget forskelligt, kunderne vil jo have forskellige ting, remoulade eller bearnaise. Bearnaise og flæskesteg viste sig, at være en af de bedste kombinationer.    
Spiser du også selv noget af det I har på menukortet?
- Jeg spiser flæskesteg, men en lille portion. Nogen gange tager jeg en burger, eller en frikadellesandwich eller en lille håndfuld pommes frites.

Hvad er din yndlingsret, som I serverer?
- Jeg kan godt li' chop suey.
Går du selv ud at spise i København og har du en yndlingsrestaurant?
- Jeg spiser somme tider på buffetrestauranter. Nogle gange ude på Amager eller i Indre By. På Fisketorvet er der en god restaurant, der også har buffet. Jeg kan godt li' tyrkisk buffet som Ankara for eksempel.   

Hvad gør dig glad?
- Alle kunder gør mig glad, haha.
  Hvad er din bedste oplevelse her på Istedgrillen?
- Bedste oplevelse... I morgen bliver den bedste oplevelse. Den bedste i mit liv.

Har du set hvor mange, der har tilmeldt sig på Facebook? Der over 1000.
- Det er fuldstændig vildt. Jeg skal virkelig købe ind.

Det var faktisk det, så tusind tak, Mister Lee.
- Nå! Det var det hele? Haha, jeg håber det var tilpas, det jeg svarede.

Det var så godt. 

Flæskestegs Ministeren!

Husk at kom og fejre Mr Lee imorgen kl 18:00!

2 kommentarer:

Annabell Wai sagde ...

Super dejligt indlæg!! Og godt at se at min dejlige familie klarer sig så godt :-)
Rigtig gode billeder, Kenneth. Keep up the good work.

Gastronauten sagde ...

Fantastisk!